Feminisme: principi d'igualtat de drets de
la dona i de l'home.
Masclisme: actitud de prepotència dels homes respecte
de les dones. Forma de discriminació sexista caracteritzada
per la prevalença del l'home.
Les dues definicions contenen paraules que ja deixen
entreveure quina seria l'opció més adient a seguir per un estil de vida
saludable a tots els nivells.
I és que quan parlem de salut a la nostra
escola, ho fem de forma integral: salut física, emocional i social. Un dels
aspectes que tractem tant a Cicle Inicial, com a Cicle Mitjà com a Cicle
Superior és la desigualtat de gènere, per mirar d'erradicar-la.
Avui dimarts dia 3 de març ha estat el torn del grup de 6è de Primària, que ha participat en el taller "Desmuntant el masclisme" en
col·laboració amb la Regidoria de Sanitat de l’Ajuntament de Vilassar
de Mar.
El taller, impartit per la Laura, psicòloga del Serveis
Socials de l’Ajuntament de Vilassar de Mar es va iniciar
amb unes preguntes prèvies a l’alumnat sobre si tenien la capacitat de definir
les paraules igualtat i gènere. Aquest fet ens va dur a parlar sobre la
diferència entre el gènere i el sexe, sobre l'expressió de gènere que ens
promou l'entorn de cada societat, etc.
Un cop establerta aquesta distinció, la conductora del taller ens va adreçar a parlar sobre si al nostre voltant hi trobem igualtat de gènere. Escoltades les aportacions de l’alumnat, es va procedir a veure exemples a la xarxa de com la nostra societat concep el gènere ja sigui als mitjans de comunicació, productes (com les joguines), la publicitat, el món de l'esport (en relació a la classe d'Educació Física), a la família, a l'escola i amb els cercles d'amics i amigues.
Un cop establerta aquesta distinció, la conductora del taller ens va adreçar a parlar sobre si al nostre voltant hi trobem igualtat de gènere. Escoltades les aportacions de l’alumnat, es va procedir a veure exemples a la xarxa de com la nostra societat concep el gènere ja sigui als mitjans de comunicació, productes (com les joguines), la publicitat, el món de l'esport (en relació a la classe d'Educació Física), a la família, a l'escola i amb els cercles d'amics i amigues.
En acabar la sessió, hem debatut quines accions podem fer nosaltres per a canviar els aspectes negatius que hem vist al llarg del taller i que trobem a la nostra societat. D'aquest debat n'han sorgit diferents propostes centrades sobretot en el fet de canviar la nostra actitud i demostrar-ho no només amb paraules d'igualtat i llenguatge no sexista sinó amb fets.
De fet, la darrera part de la sessió la vam dedicar a analitzar la manera
d'enfocar l'Educació Física i l'Educació per a la Salut a la nostra
escola.
L'enfoquem amb la intenció d'acompanyar en el seu desenvolupament a nenes i
a nens que esdevinguin persones amb consciència i amb compromís, que no ignorin
els comentaris i les actituds sexistes, que defensin en públic la igualtat.
Practiquem i pensem l'activitat física amb la intenció de que siguin persones
que pensin més enllà del que és convencional tot mirant de no deixar-se
influenciar per la publicitat, el cinema, la televisió, les xarxes socials, la
literatura, l'imaginari col·lectiu de la societat de la qual formen part... en
definitiva voldríem persones que lluitessin pel que fos just!
Si voleu escoltar un conte "diferent" que ens ajudi a pensar diferent, cliqueu aquesta proposta de l'Institut Balear de la Dona.
Si voleu escoltar un conte "diferent" que ens ajudi a pensar diferent, cliqueu aquesta proposta de l'Institut Balear de la Dona.
I la nostra Educació Física i la nostra Educació per a
la Salut vol mostrar que el contrari de feminisme no és només el masclisme,
sinó la ignorància. Aquesta setmana ens hem adherit, com no podia ser d'una altra manera, a la campanya del Consell de l'Audiovisual de Catalunya que porta per títol:
"Si no veus esport femení, t'estàs perdent la meitat de l'espectacle".
Els continguts de la campanya els podeu consultar clicant aquest hashtag: #ThoEstasPerdent i la nostra adhesió la podeu consultar en aquesta entrada al blog on hi trobareu les nenes i els nens de Cicle Superior com a protagonistes.
Volem una cultura del cos que ens permeti créixer
individualment i lluitar col·lectivament quan se'ns presenti l'ocasió per a
derrocar injustícies i poder intuir un futur on com deia Rosa Luxemburgo "hi hagi un món on siguem socialment
iguals, humanament diferents i totalment lliures".
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada