Els i les alumnes de 6è
de Primària continuen la temporada de cuina a Educació per a la Salut amb la
recepta "Amanida de cuscús amb tomàquet, mango i oli de menta" que hem utilitzar de cultures gastronòmiques, aliments de proximitat, exòtics, aliments tabú per algunes cultures, etc.
Actualment podem menjar gairebé de tot durant gairebé tot l'any. I és que malgrat els
avenços tecnològics han permès consumir durant tot l’any aliments que abans
només es podien prendre durant la temporada de collita, cal conèixer també la
importància de l’estacionalitat dels productes. D’altra banda, les noves
tecnologies i els moviments migratoris han permès accedir a cultures
alimentàries que abans no coneixíem.
I la nostra cultura ho fa igual que les altres cultures; l’acte de menjar és
un element d’identificació cultural, a més a més de ser un procés nutritiu amb
aspectes d’afectivitat, identificació social, cultura, religió, etc. Per aquest
motiu, les diferents maneres que té cada país d’alimentar-se també són
definides per la seva tradició, la seva història i la seva identitat social i
religiosa. La gastronomia de cada país està definida, entre altres factors, per
les tradicions, la cultura i l’economia que li són pròpies. Per exemple:
L’arròs és el cereal bàsic de la
cultura oriental. El blat és el cereal bàsic de l’àrea mediterrània. El blat de
moro és un cereal originari d’Amèrica i ocupa el segon lloc entre els més
cultivats, després del blat. Així doncs, el blat a Occident, el blat de
moro a Amèrica, l’arròs a l’Àsia i el mill a l’Àfrica són cereals que
proporcionen els hidrats de carboni que necessitem, i per això són símbols de
vida en moltes cultures.
En
aquest sentit, pensem que és bo conèixer, respectar i incorporar les tradicions
culinàries d’arreu però alhora, fer prevaldre els excel·lents aspectes positius
que presenta la cultura culinària mediterrània i avui en dia s’han perdut, en
molts casos, a causa de la globalització actual així com dels mals estils de
vida.
A la recepta d’avui, hem proposat un plat protagonitzat per una fruita forana
com és el mango. Amb ell, ens endinsem en la preparació d’una amanida de cuscús, tomàquet i mango, amb oli
de menta i llimona tot practicant el fet d'aromatitzar olis.
D’aquesta manera, hem reflexionat sobre un plat que pot mantenir la seva base arreu
on es faci però incorporant productes del seu entorn i, a més, tenint en compte
l’estacionalitat; és a dir: aquest cuscús (sèmola molt consumida als països
àrabs) podria ben ser substituïda per una hortalissa (com un enciam), pasta,
proteïnes de peix o carn, un ou dur tallat a bocins, etc., dependent de la zona
geogràfica on ens trobéssim. També, el mango, que en aquest cas prové del Perú, pot ser intercanviat per un préssec de Lleida, sense anar més lluny. D’altra banda, també hem après a aromatitzar, mitjançant la maceració, un oli d’oliva amb menta; per a fer-ho hem fet servir menta del nostre hort ecològic de plantes aromàtiques de qui se'n cuida la classe de Tercer. Aquest oli que
podrem fer servir per aquest o per a d’altres preparacions culinàries.
Tot seguit us afegim unes fotografies de la feina dels alumnes en aquesta recepta.
Bon profit!
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada