dimarts, 12 de març del 2019

A EDUCACIÓ PER A LA SALUT, ENS ADHERIM A LA LLUITA CONTRA LA DESIGUALTAT DE GÈNERE

Segons el diccionari, feminisme i masclisme es defineixen així:

Feminisme: principi d'igualtat de drets de la dona i de l'home. 

Masclisme: actitud de prepotència dels homes respecte de les dones. Forma de discriminació sexista caracteritzada per la prevalença del l'home. 

Les dues definicions contenen paraules que ja deixen entreveure quina seria l'opció més adient a seguir per un estil de vida saludable a tots els nivells. I és que quan parlem de salut a la nostra escola, ho fem de forma integral: salut física, emocional i social. Un dels aspectes que tractem tant a Cicle Inicial, com a Cicle Mitjà com a Cicle Superior és la desigualtat de gènere, per mirar d'erradicar-la. 

Aquest passat dilluns va ser el torn del grup de 6è de Primària, que va participar en el taller "Desmuntant el masclisme" en col·laboració amb la Regidoria de Sanitat de l’Ajuntament de Vilassar de Mar.

El taller, impartit per la Laura, psicòloga del Serveis Socials de l’Ajuntament de Vilassar de Mar es va iniciar amb unes preguntes prèvies a l’alumnat sobre si tenien la capacitat de definir les paraules igualtat i gènere. Aquest fet ens va dur a parlar sobre la diferència entre el gènere i el sexe, sobre l'expressió de gènere que ens promou l'entorn de cada societat, etc.

Un cop establerta aquesta distinció, la conductora del taller ens va adreçar a parlar sobre si al nostre voltant hi trobem igualtat de gènere. Escoltades les aportacions de l’alumnat, es va procedir a veure exemples a la xarxa de com la nostra societat concep el gènere ja sigui als mitjans de comunicació, productes (com les joguines), la publicitat, el món de l'esport (en relació a la classe d'Educació Física), a la família, a l'escola i amb els cercles d'amics i amigues.

En acabar la sessió, hem debatut quines accions podem fer nosaltres per a canviar totes les coses negatives que hem vist al llarg del taller. D’aquest debat n’han sorgit diferents propostes que es centraven sobretot en el fet de canviar l’actitud i demostrar-ho amb fets i no només amb paraules i llenguatge no sexista.


De fet, la darrera part de la sessió la vam dedicar a analitzar la manera d'enfocar l'Educació Física i l'Educació per a la Salut a la nostra escola. 

L'enfoquem amb la intenció d'acompanyar en el seu desenvolupament a nenes i a nens que esdevinguin persones amb consciència i amb compromís, que no ignorin els comentaris i les actituds sexistes, que defensin en públic la igualtat. Practiquem i pensem l¡activitat física amb la intenció de que siguin persones que pensin més enllà del que és convencional tot mirant de no deixar-se influenciar per la publicitat, el cinema, la televisió, les xarxes socials, la literatura, l'imaginari col·lectiu de la societat de la qual formen part... en definitiva voldríem persones que lluitessin pel que fos just! 

I la nostra Educació Física i la nostra Educació per a la Salut vol mostrar que el contrari de feminisme no és només el masclisme, sinó la ignorància. Volem una cultura del cos que ens permeti créixer individualment i lluitar col·lectivament quan se'ns presenti l'ocasió per a derrocar injustícies i poder intuir un futur on com deia Rosa Luxemburgo "hi hagi un món on siguem socialment iguals, humanament diferents i totalment lliures".

Us deixem un enllaç a un vídeo molt interessant per si esteu en sintonia amb la nostra manera de fer i us ve de gust, canviar el conte que heu estat escoltant tota la vida. 





Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada