dimecres, 10 de maig del 2017

A EDUCACIÓ PER A LA SALUT, PARTICIPEM AL "TRIA BO, TRIA SA" DE CAPRABO

El passat dimarts dia 2 de maig, els nois i noies de 5è. Curs d’Educació Primària es van desplaçar fins a les instal·lacions del supermercat Caprabo de Vilassar de Mar, per a participar de la proposta “Tria bo, tria sa”.

El programa “Tria bo, tria sa” forma part d’un projecte educatiu elaborat per Caprabo a través del seu Departament de Responsabilitat Social Corporativa i que compta amb el suport de la Generalitat de Catalunya, amb la finalitat de contribuir a desenvolupar hàbits d’alimentació saludables entre els nens i nenes de 4t., 5è. i 6è. de Primària tot contribuint a que coneguin la importància d’una dieta equilibrada.

Des del curs 2010/2011 que participem en aquesta proposta educativa que té un caire lúdic i educatiu alhora, on els alumnes fan un procés de compra simulada basada en la piràmide dels aliments, amb el suport d’una monitora especialitzada.

Prèviament, a l’escola i durant les sessions d’Educació per a la Salut, s’ha fet una tasca prèvia per tal de debatre amb els alumnes els aspectes més destacats i poder fer algunes activitats didàctiques al voltant dels diversos temes que sorgiran a la visita:

1-   Els grups d’aliments
2-   La dieta equilibrada
3-   Els aliments frescos i de temporada

Finalment, amb els alumnes de 5è. d’Educació Primària comentem que tot els coneixements repassats en aquesta unitat de programació, juntament amb els que ja disposen sobre alimentació fruit de les activitats de l’àrea d’Educació per a la Salut a l’escola. Com us dèiem doncs, el dimarts dia 2 de maig a les 9 del matí, vam sortir tot caminant amb els alumnes de 5è. d’Educació Primària cap al supermercat i un cop arribats a la botiga, es van dur a terme les activitats:

1. Benvinguda als participants i descripció de la proposta
›2. Repàs als continguts que composen la unitat didàctica treballada amb anterioritat a l’escola i a les normes de comportament i de civisme dins de la botiga.
›3. Explicació del repte: calia fer la compra per a elaborar el menú dels cinc àpats de tot un dia, seguint criteris d’equilibri en la dieta així com prioritzant els productes més saludable i els més frescos i de temporada
›4. S’organitzaren grups i cadascú es va identificar amb un pitral de color diferent. Cada equip disposava d’una cistella de la compra i d’una bossa isotèrmica per a desar-hi els productes congelats i refrigerats.  A més, cada equip rebia un full de ruta on hi era inclòs un apartat per a la llista de la compra i també els passos adients per a un procés de compra (començar pels productes no refrigerats, tot seguit els refrigerats per a deixar, en darrer terme, els productes congelats, si s’esqueia que en compraven). També, a cada grup se’ls fa entrega d’una tarja de crèdit per a poder pagar els productes en acabar el procés de compra.
›5. Tot seguit, els grups debatien entre ells al voltant dels continguts de la llista de la compra. Un cop han elaborada i consensuada una llista per a l’esmorzar, el dinar, el berenar i el sopar, es posaven marxa i recorrien tot el supermercat a la recerca dels productes que havien escollit. Se’ls feia saber en tot moment del temps de què disposaven a través de la megafonia del comerç.
›6. Un cop van realitzar la compra seguint els criteris esmentats anteriorment, els nois i noies passaven per la caixa habilitada per aquesta activitat i pagaven els productes que havien comprat utilitzant la tarja de crèdit. La caixera del supermercat els entregava el tiquet amb la descripció dels continguts de la seva compra així com el preu. Aquells productes refrigerats i/o congelats que els alumnes havien escollit, són substituïts per unes targes; per exemple, si havien agafat lluç congelat, es canviava per una tarja on hi posava “peix congelat”. D’aquesta manera, els productes que podrien resultar malmesos durant l’activitat, tornaven a les neveres o congeladors.
›7. En acabat, els alumnes de cada grup disposaven d’un prestatge en forma de piràmide de l’alimentació. A cadascun dels calaixos d’aquest prestatge, els alumnes hi col·locaven els productes que havien escollit i, d’aquesta manera, podien veure si la compra havia estat equilibrada o no.
›8. Quan tots els grups havien dut a terme la compra, es va fer una valoració en comú de la tasca de cada equip i es van repassar amb la monitora de l’activitat, els aspectes més destacats de la proposta.
Finalment, els alumnes rebien un tríptic explicatiu per a les famílies al voltant de l’activitat realitzada, un diploma per a la classe on s’hi indica que havien participat amb èxit a la proposta didàctica, un carnet d’ambaixador saludable per a transmetre a les famílies els seus coneixements i una bossa amb obsequis per part de Caprabo. Al voltant de les 10:30 hores vam iniciar el camí de tornada a l’escola.
Us deixem un vídeo amb les imatges de l'activitat. 


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada